Great Barrier Reef, Australia

Her på den sørlige halvkule har vi akkurat hatt tre fantastiske uker med vinterferie. Det hele startet tidlig på morgenen den 22. juni da vi tok i mot Elisabeth, Einar og Hetty på flyplassen i Sydney. De virket opplagte og i god form etter to netter på fly, så vi dro ned til Darling Harbour og spiste den første av mange gode måltider. Vi hadde en uke i Sydney med fint Australsk vintervær og fikk gjort nesten alt som bør gjøres i den fine byen. Vi tok båt til Manley Beach, gikk 900 trappetrinn på tur i Blue Mountains, spiste middag i Sydney Tower, IMAX-kino i Darling Harbour og togtur i Botanical Garden. Prikken over i-en var My Fair Lady på operascenen i Sydney Opera House i anledning Elisabeths 60-årsdag og Hettys 65-årsdag.

Neste dag var vi tidlig oppe for fly til Airlie Beach pÃ¥ østkysten av Australia. Den lille byen ligger i tropene og vi fikk en uke med sydenvarme. Etter en natt pÃ¥ hostell skulle vi ut og seile rundt Withsundays Islands. Ganske spente etter Ã¥ ha hørt mange historier om fulle backpackere pÃ¥ partybÃ¥ter ble vi ettet da vi sÃ¥ at det satt en familie med tre barn som skulle pÃ¥ samme bÃ¥t som oss. Det ble tre herlige dager og MS Kiana viste seg Ã¥ gi oss mye mer enn det vi hadde forventet. Mannskapet var supert, maten var god, de andre gjestene kjempehyggelige og Stillehavet var sÃ¥ stille at man kunne speile seg i sjøen. Vi fikk gÃ¥ i land pÃ¥ Witeheaven Beach som er kÃ¥ret til en av verdens top 10 vakreste strender – vi hadde 7 km strand helt for oss selv! Resten av turen tilbrakte vi ute pÃ¥ Bait Reef som er en del av Great Barrier Reef. Karl og jeg fikk prøvd Ã¥ dykke og alle de tre sportye foreldrene vÃ¥re tok pÃ¥ seg fullt stingersuit-utstyr og snorklet rundt bÃ¥ten. Tilbake i Airlie Beach var det slutt pÃ¥ backpackerlivet og vi flyttet inn i en stor leilighet med en ubeskrivelig utsikt! Etter mange inntrykk passet det fint med noen late dager med lange frokoster og leking i bassenget. Ekstra eksotisk ble det da vi fikk besøk av en flokk kakaduer pÃ¥ balkongen vÃ¥r den siste dagen!

Det ble litt antiklimaks Ã¥ komme til Brisbane der det var kaldt og vÃ¥tt, men leiligheten til foreldrene vÃ¥re i 39. etg Festival Towers gjorde det hele bra igjen. Hetty og Elisabeth svømte hver formiddag mens Einar dro pÃ¥ butikken og kjøpte inn varer til en bedre lunsj. Vi gjorde alt sakte denne uka og koste oss med turer i byen, i botanisk hage eller langs elva. Det var til og med plass til en hviledag eller to. Karl hadde begynt pÃ¥ skolen igjen, men tok seg tid til Ã¥ dra til Lone Pine og kose med Koala:) Vi fikk ogsÃ¥ dratt pÃ¥ biltur i Saaben (ogsÃ¥ kjent som “silver hornet”) opp til Mount Coo Tah for Ã¥ se pÃ¥ utsikten over byen og spise en bedre middag. Den siste helga inviterte vi alle vennene vÃ¥re pÃ¥ grillparty i Festival Towers og det ble en riktig sÃ¥ hyggelig kveld. Litt vemodig med den siste middagen langs elva og da vi dro ut til flyplassen for Ã¥ si hadet. Heldigvis ser vi dere igjen til jul!!

Og Hetty! Gratulerer med dagen!!