Great Barrier Reef, Australia

Mockba 2005

Jeg har vært i Russland! Blant verdens ti mest korrupte land ifølge dagbladet jeg fikk på flyet på vei hjem fra Russland. Blir du ranet og politiet kommer deg til unnsetning, tar du en mindre risk ved å løpe fra politiet sammen med raneren enn å snakke med politiet. Jeg har altså vært en langhelg i Moskva og besøkt Aslak som jobber der borte og skriver oppgave for NTNU. Frederic, Preben, Ida og jeg tok inn på det gamle spionhotellet i Moskva og fikk føle russisk gjestfrihet og kundeservice på kroppen. Rettere sagt, fikk vi ikke føle det, siden det ikke er noe som heter kundeservice i Russland. Men Vodka var billig. Og som seg hør og bør når man er i Russland, sto det vodka på bordet i restaurantene før alt annet. Tradisjonen tro, drakk vi første vodkaskål for at vi var samlet. Andre vodkashot var for å anerkjenne vennskapet og de neste 30 var for helsen ble det sagt. Vi var på den røde plass, så Lenin mausoleet, og vandret mye gatelangs. Vi hadde lenge planer om en rundtur i Kreml, der blant annet Putin sitter og styrer, men kom oss aldri så langt. Vi var også på konsert i Tsjaikovskij konservatoriet som var ganske så imponerende. Første kvelden var vi på en koselig liten restaurant hvor det var to fiolinister og en pianist som underholdt. De tre jentene var musikkstudenter ved universitetet, og spilte særs bra. På slutten av kvelden etter utallige vodka runder, fant vi ut at gjengen på ett av de syv andre bordene i lokalet var nordmenn. Den andre kvelden spiste vi på en Georgiansk restaurant i en sidegate, og møtte nordmenn der også! Vi dro på byen og kom i snakk med noen lokale russiske jenter som visste hvordan man skulle drikke vodka. Det hele endte ved syv tiden om morgenen, og da hadde vi dyttet i oss vodka for 7 kroner per shot hele natten.

Da vi skulle sjekke ut av hotellet, fant jeg ut at håndklærne de hadde på hotellet hadde hotellets navn på russisk gravert inn. Jeg tenkte at det måtte jeg ha, og pakket likegodt ett av de åtte håndklærne i kofferten i håp om å få med meg suvenir derfra. Det skulle jeg ikke gjort. Da jeg skulle levere fra meg nøkkelen, sendte resepsjonsdama to vaskedamer inn på rommet vårt på inspeksjon. De kom tilbake og bablet russisk i munnen på hverandre, og jeg skjønte med en gang at de var oppspilte over at det manglet et håndkle. Flere folk kom til, og før jeg visste ord av det sto det tre vaskedamer og en resepsjonsdame og kaklet på russisk til meg. Jeg prøvde å fortelle dem at jeg hadde tatt et håndkle og lurte på hvor mye det kostet meg. Da ingen skjønte engelsk, ble vi stående og gestikulere en del og etter ett par fånyttes forsøk på alt fra engelsk og tysk til døvespråk, viste de meg oversikten som viste at håndkleet kostet 70 rubler (15 kroner). Så jeg er herved stolt eier av et finfint russisk håndkle selv om det var ganske flaut i øyeblikket.

Nest siste etappe pÃ¥ Moskvaturen var Ã¥ komme seg ut til flyplassen. Aslak praiet en gammel Lada uten tegn til bilbelter, og vi ble enige om Ã¥ betale 150 kroner for tur ut til flyet. Moskva har et stort trafikkproblem som fører til at det er konstant rushtrafikk, og da vi ble stÃ¥ende bom stille etter tyve meter kjøring, ble jeg smÃ¥nervøs for Ã¥ ikke rekke flyet. Men den glade Ladaeieren var en kreativ type og hadde en følelse for trafikkbildet som jeg aldri har sett maken til. Der det var fire filer, fant russeren bÃ¥de en femte fil mellom to filer og til og med nye filer pÃ¥ fortauet. Alt i alt kjørte vi forbi massevis av biler, og ble ikke forbikjørt av mer enn én eneste Skoda. Og da lÃ¥ vÃ¥r mann pÃ¥ hornet som om den stakkars Skoda’n hadde forbrutt seg mot søsteren hans.Bilder fra turen ligger her.